Alfa 164 została zaprezentowana po raz pierwszy we wrześniu 1987 roku kiedy Alfa Romeo była jeszcze niezależną firmą produkującą samochody. Poprzednim tak dużym modelem AR była Alfa 6, produkowana od 1979 do 1986 roku (ciekawostka: wyprodukowano tylko 12050 ezg. AR6 — nawet Papież ma taką!). Płytę podłogową 164 opracowaną wspólnie z firmami Fiat, Lancia i Saab. Podstawowym silnikiem był dwulitrowy TwinSpark (moc 143 KM), a pozostałe silniki to 3.0 V6 (184 KM) i najsilniejsza wersja — Quadrifoglio Verde z silnikiem 3.0 V6 12V (200 KM). Z czasem do oferty silnikowej dołączyły 2.0 V6 Turbo i 2,5-litrowy turbo diesel (125 KM) będący wówczas w Europie najszybszym dieslem. Palmę pierwszeństwa odebrał mu dopiero nowy silnik TDi Audi i TDS BMW.
W 1993 roku pojawiła się w ofercie wersja z napędem na obie osie, opracowanym wspólnie z austriacką firma Steyr-Daimler-Puch i silnikiem o mocy 210-230 KM uzyskiwanej dzięki wielozaworowej głowicy. Również w 1993 roku auto przeszło modernizacje: nowe, soczewkowe lampy, chromowane listwy, zmiana wyglądu konsoli i deski rozdzielczej, obniżenie środka ciężkości, nowe spręzyny i amortyzatory, ABS w standardzie, pakiet elektryczny przy silnikach 6-cylindrowych, klimatyzacja — całość została skierowana do sprzedaży jako Alfa 164 Super. Jednocześnie można było kupić, jeszcze do 1995 roku, wersję FL. W 1994 roku do sprzedaży weszły silniki 3.0 V6 24V 210 KM.
Ogólnie Alfa 164 jest dużą i wygodną limuzyną o mocno wyczuwalnym sportowym zacięciu. Nawet najsłabszy silnik TwinSpark daje kierowcy do zrozumienia, że tu nikt nie będzie sie nudził. Prowadzenie tego auta daje sporo przyjemności, zwłaszcza wersji z silnikami sześciocylindrowymi.
Na polskim rynku AR164 występuje niezbyt licznie, głównie pojawiają się wersje 2.0 TS i 3.0 V6, czasem można spotkać QV i Q4, najrzadziej spotykana jest wersja 2.0 Turbo V6.
Stosowane w modelu 164 silniki: | ||||
model | moc | moment | 0-100 km/h | Vmax |
---|---|---|---|---|
2.0 TS 8V | 148 KM przy 5800 obr/min | 190 Nm przy 4000 obr/min | 9,2 s | 210 km/h |
2.0 TS 8V | 146 KM przy 5800 obr/min | 193 Nm przy 5000 obr/min | 9,9 s | 210* km/h |
2.0 V6 Turbo | 210 KM przy 6000 obr/min | 290 Nm przy 2750 obr/min | 7,7 s | 240 km/h |
2.0 V6 Turbo | 205 KM przy 6000 obr/min | 272 Nm przy 3000 obr/min | 8,2 s | 237* km/h |
3.0 V6 12V | 184 KM przy 5600 obr/min | 264 Nm przy 4400 obr/min | 7,9 s | 230 km/h |
3.0 V6 12V | 184KM przy 5600 obr/min | 252 Nm przy 4500 obr/min | 8,1 s | 230* km/h |
3.0 V6 12V QV | 200 KM przy 5800 obr/min | 274 Nm przy 4400 obr/min | 7,7 s | 237 km/h |
3.0 V6 24V | 210 KM przy 6300 obr/min | 266 Nm przy 5000 obr/min | 8,0 s | 240* km/h |
3.0 V6 24V Q4 | 236 KM przy 6300 obr/min | 275 Nm przy 5000 obr/min | 7,5 s | 240* km/h |
3.0 V6 24V QV** | 232 KM przy 6300 obr/min | 274 Nm przy 5000 obr/min | 7,4 s | >240* km/h |
2.5 TD | 125 KM przy 4200 obr/min | 294 Nm przy 2000 obr/min | 10,8 s | 202* km/h |
*) dane dla wersji 164 Super
**) mimo mniejszej mocy model QV jest szybszy od Q4 ze względu na mniejszą masę (Q4 == napęd na obie osie)
Dane techniczne wspólne dla wszystkich modeli Alfy 164:
rozstaw osi: 2660 mm
wymiary (dłg/szer.): 4555/1760mm
napęd przedni, 5 biegów/automat
poj. zbiornika paliwa: 70 ltr
poj. bagażnika: 504 ltr
hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe