Alfa GTV-Spider (916)

Tekst: Jarosław Horodecki  2003


Prosto z Turynu, specjalnie dla IKAR-a

Powrót w dobrym stylu

Od prezentacji modeli GTV i Spider Alfy Romeo minęło już przeszło 8 lat. To szmat czasu w życiu samochodu – nawet niszowego. Nic dziwnego, że sportowe Alfy nie sprzedawały się najlepiej.

Konkurencja nie śpi. Od czasu, gdy podczas salonu samochodowego w Paryżu, jesienią 1994 roku przedstawiono śmiało zaprojektowane przez Pininfarinę Alfy Romeo GTV i Spider na rynek trafiło już przynajmniej kilkadziesiąt podobnych modeli innych producentów. Zwykle nowocześniejszych i w niektórych przypadkach równie ciekawie narysowanych. Szefowie Alfy Romeo zdecydowali, iż w oczekiwaniu na całkiem nowe sportowe modele trzeba jednak coś zaoferować klientom – powstały więc GTV i Spider poddane kuracji odmładzającej. Gdy spojrzymy na sportowe Alfy po faceliftingu z pewnością zwrócimy uwagę na najbardziej rzucający się w oczy detal: nowy „grill” nawiązujący do stylizacji przedniej części modelu 147. Poza tym trudno znaleźć inne modyfikacje, o ile pominiemy nowe kolory lakieru czy wzory 16- i 17-calowych „lekkich” obręczy kół. Projektanci Pininfariny uważają zresztą, iż nie ma sensu zmieniać czegoś, co i tak jest doskonałe. Trochę w tym przesady, ale i trochę racji.

We wnętrzu nowości jest nieco więcej. Przede wszystkim zwrócimy uwagę na nową środkową konsolę. Bardziej przypomina ona tę z modeli 147 i 156. Dzięki imitującemu aluminium tworzywu wygląda ona ładnie i ożywia tablicę przyrządów poza tym utrzymaną w ciemnej tonacji. Ciekawiej wyglądają też okrągłe dysze nawiewów. Tradycyjne „kratki” z wersji sprzed restylingu mniej pasują do auta o sportowym zacięciu.

Poprawił się też komfort siedzeń. Fotele umieszczone są nieco niżej, co nie tylko lepiej sprawdza się w sportowym aucie, ale też pozwala uzyskać więcej miejsca nad głowami kierowcy i pasażera. Nie budzi zastrzeżeń sposób ukształtowania siedziska i oparcia, które dają dobre boczne podparcie przy szybkiej jeździe na zakrętach. Niestety, tak jak w GTV i Spiderze sprzed kuracji odmładzającej, nadal auta te pozostają w zasadzie 2-osobowe. W kabriolecie tylnej kanapy w ogóle nie ma, w coupe zaś zmieszczą się na niej jedynie małe dzieci. Dodajmy, że bagażnik w obu samochodach jest symboliczny i ma pojemność zaledwie 110 litrów. Jeżeli zamiast dojazdowego koła zapasowego zdecydujemy się korzystać z zestawu do naprawy opon zyskamy dodatkowe 30 litrów.

Najciekawsze nowinki – moim zdaniem – kryją się jednak pod maską auta. O ile najsłabszy z silników, 2-litrowa, 150-konna jednostka benzynowa z rodziny Twin Spark, jest już dobrze znany to dwa kolejne dotychczas nie były stosowane w Alfach GTV i Spider. Pierwszy z nich, o pojemności 2 litrów, wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa, dzięki któremu udało się poprawić osiągi (moc 165 KM) bez zwiększania zużycia paliwa. Mniej wymagający miłośnicy sportowej jazdy z pewnością będą zadowoleni z możliwości, jakie daje ta jednostka. Przyspieszanie do „setki” trwa niewiele ponad 8 s., a to już całkiem niezły wynik. Osoby ceniące osiągi wybiorą jednak „topowe” odmiany, z 3,2-litrowym V6 dobrze znanym posiadaczom Alfy Romeo 156 GTA. Tyle, że w Spiderze i GTV moc tej jednostki zmniejszono do 240 KM. Mimo to auta osiągają 100 km/h w bardzo przyzwoitym czasie 6,8 s., zaś coupe może jechać z prędkością 255 km/h. Mamy więc do czynienia z najszybszą kiedykolwiek produkowaną seryjnie Alfą Romeo.

By sprostać możliwościom, jakie daje silnik zastosowano oczywiście odpowiednio dopasowane do osiągów zawieszenie. Z przodu mamy kolumny MacPhersona, z tyłu zaś układ wielodrążkowy. Całość ustawiono raczej z myślą o sportowej jeździe, choć nawet na gorszej jakości drogach auto bardzo dolbrze radzi sobie z nierównościami. Rzecz jasna mowa o podrzędnych drogach we Włoszech, a nie w Polsce.

Zastrzeżenia może budzić jedynie wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa. W standardzie mamy jedynie dwa airbagi, zaś gdy idzie o elektronikę – ABS z EBD oraz ASR (w opcji dla wersji 2.0 T.Spark). Niestety nie można mieć bocznych poduszek gazowych, ani też cenionego ostatnio przez posiadaczy drogich aut układu kontroli trakcji (ESP).

W sumie jednak zmiany dokonane w Alfach GTV i Spider na pewno poprawiły ich konkurencyjność. Teraz nie tylko lepiej pasują do innych modeli tej włoskiej marki, ale również – dzięki nowym silnikom – mogą dostarczyć kierowcy o wiele mocniejsze wrażenia. Zwłaszcza, gdy siądziemy za „kółkiem” 240-konnego Spidera…

Dane techniczne (producenta)
Alfa Romeo GTV/Spider 2003
Wersje silnikowe 2.0 T.Spark 2.0 JTS 3.2 V6
Rodzaj silnika R4 16v R4 16v V6 24v
Pojemność (cm3) 1970 1970 3197
Moc kW (KM) przy obr/min 110 (150) / 6300 121 (165) / 6400 176 (240) / 6200
Moment (Nm) przy obr/min 181 / 3800 206 / 3250 289 / 4800
Vmax GTV/Spider 215 / 210 220 / 215 255 / 242
0-100 km/h (s) 8,5 8,2 6,8
Zużycie paliwa (l/100 km) 13,3/6,8/9,2 13,3/6,8/9,2 19,9/9,3/13,2

Zużycie paliwa wg norm EU — miasto/poza miastem/średnie.

Wymiary, masy, pojemności
model GTV Spider
Dł./szer./wys. (cm) 429,9/177,6/131,8 429,9/177,6/131,5
Rozstaw osi (cm) 254 254
Masa własna (kg) 1370 1405
Poj. bagażnika (l) 110 110
Poj. zbiornika paliwa (l) 70 70

About the author

Zbigniew Szczygielski

Add Comment

Historia Alfa Romeo

Kategorie

error: Content is protected !!