Alfa 145-146

Tekst pochodzi z dawnej strony IKARA, autor nie oznaczony.

Alfa 145 zadebiutowała w 1994 roku, kilka miesięcy później dołączyła do niej Alfa 146. Konstrukcyjnie 145 i 146 spokrewnione są z Fiatami Bravo/Brava i Lancią Deltą — np. płyta podłogowa ma ten sam rozstaw osi. Auto zastąpiło produkowaną od 1983 roku i dosyć już przestarzałą Alfę 33.

Pierwsze silniki 145/146 przejęła właśnie po 33-ce: trzy benzynowe czterocylindrowe silniki w układzie przeciwsobnym (boxer) i jednego turbo diesla (wieloseryjna produkcja Fiata). Z czasem silniki przeszły modernizacje, pojawiły się zmodyfikowane wersje 1.4 i 1.6. Najdroższa wersja oznaczona QV miała silnik 1.7 16V. Potem (1996/1997) przyszła era TwinSparków — czego wielu fanów do tej pory nie może przeboleć, choć boxery miały swoje mankamenty. Od tego momentu do 145 i 146 montowane są silniki od 1.4 do 2.0 — wszystkie z podwójnym zapłonem, elektronicznym wtryskiem, zmiennymi fazami rozrządu, a ostatnio w wersjach ze zmienną geometrią układu dolotowego (1.8 i 2.0 — obecna wersja QV). Te same silniki napędzają modele 156 i 166. Najnowszym silnikiem w gamie jest 1.9 JTD — turbo diesel Common Rail.

Fakt że 145/146 to najmniejsze auta firmy, nie oznacza że nie są rasowymi Alfa Romeo. Nawet z najmniejszym motorem mała Alfa wyraźnie daje znać o swoim pochodzeniu, silnikowi pomaga przy tym odpowiednio dobrane zawieszenie. Można śmiało stwierdzić ze 145-ka i 146-ka to obecnie najliczniejsza reprezentacja Alfa Romeo na polskim rynku, choć droższe wersje silnikowe dostępne są u dealerów tylko na zamówienie. Auta na wiosnę 1999 przeszły delikatne zmiany nadwozia najprawdopodobniej ostatni w ich karierze bo niedługo ujrzy światło dzienne zapowiadana Alfa 147, stylistycznie podobna do 156 i 166. Obecnie w ofercie pozostały 1.4, 1.6, 2.0 i JTD.

Stosowane w modelach 145/146 silniki:
model moc moment 0-100 km/h Vmax
1.3 8V Boxer 90 KM przy 6000 obr/min 113 Nm przy 4500 obr/min 11,5 s 180 km/h
1.4 8V Boxer 90 KM przy 6000 obr/min 12,5 s 178 km/h
1.6. 8V Boxer 103 KM przy 6000 obr/min 11,0 s 185 km/h
1.7 8V Boxer 107 KM przy 6000 obr/min 145 Nm przy 4500 obr/min 9,5 s 185 km/h
1.7 16V Boxer 132 KM przy 6500 obr/min 151 Nm przy 4700 obr/min 8,9 s 198 km/h
1.4 16V TwinSpark 103 KM przy 6300 obr/min 124 Nm przy 4600 obr/min 11,2 (11,5) s 185 (187) km/h
1.6 16V TwinSpark 120 KM przy 6300 obr/min 144 Nm przy 4500 obr/min 10,2 (10,5) s 195 (197) km/h
1.8 16V TwinSpark 140 KM przy 6300 obr/min 165 Nm przy 4000 obr/min 9,2 (9,4) s 205 (207) km/h
2.0 16V TwinSpark 150 KM przy 6200 obr/min 187 Nm przy 4000 obr/min 8,4 (8,5) s 210 (215) km/h
1.8 16V TwinSpark 144 KM przy 6500 obr/min 169 Nm przy 3500 obr/min 9,1 s 205 km/h
2.0 16V TwinSpark 155 KM przy 6400 obr/min 187 Nm przy 3500 obr/min 8,3 s 211 km/h
1.9 TD 90 KM przy 4100 obr/min 186 Nm przy 2400 obr/min 12,0 (12,5) s 178 (179) km/h
1.9 JTD 105 KM przy 4000 obr/min 255 Nm przy 2000 obr/min 10,4 s 185 km/h

W nawiasach osiągi Alfy 146.

Dane techniczne wspólne dla wszystkich modeli 145/146:

rozstaw osi: 2540 mm
wymiary (dłg/szer.): 4090/1710 mm
napęd przedni, 5 biegów
poj. zbiornika paliwa: 51 l
poj. bagażnika: 320/1130 (145) i 380/1225 (146) l
hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe
silniki montowane poprzecznie, rzędowe 4-cyl

Tekst pochodzi z dawnej strony IKARA, autor nie oznaczony.

About the author

Zbigniew Szczygielski

1 Comment

  • Człowiek uczy się całe życie, pierwotnie AR 145 (5-drzwiowy hatchback Bangla) miała być lancią deltą )za www. bozhdynsky. com!

Historia Alfa Romeo

Kategorie

error: Content is protected !!