Tekst pochodzi z dawnej strony IKARA, autor nie oznaczony.
Alfa 145 zadebiutowała w 1994 roku, kilka miesięcy później dołączyła do niej Alfa 146. Konstrukcyjnie 145 i 146 spokrewnione są z Fiatami Bravo/Brava i Lancią Deltą — np. płyta podłogowa ma ten sam rozstaw osi. Auto zastąpiło produkowaną od 1983 roku i dosyć już przestarzałą Alfę 33.
Pierwsze silniki 145/146 przejęła właśnie po 33-ce: trzy benzynowe czterocylindrowe silniki w układzie przeciwsobnym (boxer) i jednego turbo diesla (wieloseryjna produkcja Fiata). Z czasem silniki przeszły modernizacje, pojawiły się zmodyfikowane wersje 1.4 i 1.6. Najdroższa wersja oznaczona QV miała silnik 1.7 16V. Potem (1996/1997) przyszła era TwinSparków — czego wielu fanów do tej pory nie może przeboleć, choć boxery miały swoje mankamenty. Od tego momentu do 145 i 146 montowane są silniki od 1.4 do 2.0 — wszystkie z podwójnym zapłonem, elektronicznym wtryskiem, zmiennymi fazami rozrządu, a ostatnio w wersjach ze zmienną geometrią układu dolotowego (1.8 i 2.0 — obecna wersja QV). Te same silniki napędzają modele 156 i 166. Najnowszym silnikiem w gamie jest 1.9 JTD — turbo diesel Common Rail.
Fakt że 145/146 to najmniejsze auta firmy, nie oznacza że nie są rasowymi Alfa Romeo. Nawet z najmniejszym motorem mała Alfa wyraźnie daje znać o swoim pochodzeniu, silnikowi pomaga przy tym odpowiednio dobrane zawieszenie. Można śmiało stwierdzić ze 145-ka i 146-ka to obecnie najliczniejsza reprezentacja Alfa Romeo na polskim rynku, choć droższe wersje silnikowe dostępne są u dealerów tylko na zamówienie. Auta na wiosnę 1999 przeszły delikatne zmiany nadwozia najprawdopodobniej ostatni w ich karierze bo niedługo ujrzy światło dzienne zapowiadana Alfa 147, stylistycznie podobna do 156 i 166. Obecnie w ofercie pozostały 1.4, 1.6, 2.0 i JTD.
Stosowane w modelach 145/146 silniki: | ||||
model | moc | moment | 0-100 km/h | Vmax |
---|---|---|---|---|
1.3 8V Boxer | 90 KM przy 6000 obr/min | 113 Nm przy 4500 obr/min | 11,5 s | 180 km/h |
1.4 8V Boxer | 90 KM przy 6000 obr/min | – | 12,5 s | 178 km/h |
1.6. 8V Boxer | 103 KM przy 6000 obr/min | – | 11,0 s | 185 km/h |
1.7 8V Boxer | 107 KM przy 6000 obr/min | 145 Nm przy 4500 obr/min | 9,5 s | 185 km/h |
1.7 16V Boxer | 132 KM przy 6500 obr/min | 151 Nm przy 4700 obr/min | 8,9 s | 198 km/h |
1.4 16V TwinSpark | 103 KM przy 6300 obr/min | 124 Nm przy 4600 obr/min | 11,2 (11,5) s | 185 (187) km/h |
1.6 16V TwinSpark | 120 KM przy 6300 obr/min | 144 Nm przy 4500 obr/min | 10,2 (10,5) s | 195 (197) km/h |
1.8 16V TwinSpark | 140 KM przy 6300 obr/min | 165 Nm przy 4000 obr/min | 9,2 (9,4) s | 205 (207) km/h |
2.0 16V TwinSpark | 150 KM przy 6200 obr/min | 187 Nm przy 4000 obr/min | 8,4 (8,5) s | 210 (215) km/h |
1.8 16V TwinSpark | 144 KM przy 6500 obr/min | 169 Nm przy 3500 obr/min | 9,1 s | 205 km/h |
2.0 16V TwinSpark | 155 KM przy 6400 obr/min | 187 Nm przy 3500 obr/min | 8,3 s | 211 km/h |
1.9 TD | 90 KM przy 4100 obr/min | 186 Nm przy 2400 obr/min | 12,0 (12,5) s | 178 (179) km/h |
1.9 JTD | 105 KM przy 4000 obr/min | 255 Nm przy 2000 obr/min | 10,4 s | 185 km/h |
W nawiasach osiągi Alfy 146.
Dane techniczne wspólne dla wszystkich modeli 145/146:
rozstaw osi: 2540 mm
wymiary (dłg/szer.): 4090/1710 mm
napęd przedni, 5 biegów
poj. zbiornika paliwa: 51 l
poj. bagażnika: 320/1130 (145) i 380/1225 (146) l
hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe
silniki montowane poprzecznie, rzędowe 4-cyl
Tekst pochodzi z dawnej strony IKARA, autor nie oznaczony.
Człowiek uczy się całe życie, pierwotnie AR 145 (5-drzwiowy hatchback Bangla) miała być lancią deltą )za www. bozhdynsky. com!