Giuseppe Busso Ur. 1913 w Turynie; zm. 3.01 2006. Konstruktor samochodowy. Absolwent mechaniki przemysłowej w Turynie; 1937 zatrudn. w firmie Fiat, od 1939 w końcu lat 30., z inicjatywy Wilfredo Ricarta , w dziale badań specjalnych Alfa Romeo (wspólnie z O. Satta Puliga , praca nad proj. lotniczymi. Po 1945 współpracował z Ferrari przy budowie pierwszych modeli tej firmy. 1948 powrót do Alfa Romeo (do 1976). Jako szef działu proj. samochodów osobowych, pod kierownictwem Satta Puligi, odegrał wlk. rolę w konstruowaniu modeli 1900 (w tym La Matta) i Giulietta. 1952 opracował wspólne z S-P. projekt 13-61 (mały samochód o napędzie na przednie koła, z silnikiem umieszczonym poprzecznie; nie doszło do budowy prototypu). Był jednym z głównych konstruktorów firmy, odpowiedzialnych za projekty modeli z lat 60-70 (m.in. rodzina Giulia, Alfa 6, Alfetta – silniki, skrzynie biegów, zawieszenia). Koordynował prace projektowe, nadzorował testy nowych rozwiązań. Brał udział w budowie wyczynowego silnika 2.0 V8 do wyśc. AR typ 33 i jej wersji Stradale. 1967-70 szef projektowania modelu Montreal; w późn. latach główny konstruktor silnika 2.5 V6, stosowanego od 1979 r. (Alfa 6) do 2003 oraz współautor zawieszenia de Dion do modelu Alfetta i późn. pokrewnych. Autor książek nt. Alfa Romeo i Ferrari, np. tomu wspomnień Nel cuore dell’Alfa. (Nota autorstwa Grzegorza Gratkowskiego)

About the author

Zbigniew Szczygielski

Add Comment

Historia Alfa Romeo

Kategorie

error: Content is protected !!