Opracowanie: Grzegorz Grątkowski na podstawie: Passione Auto, pisma wydawanego trzy razy w roku przez redakcję miesięcznika Quattroruote. Wydanie z marca 2003 r.
Lata pięćdziesiąte – nowa epoka
1950
We Włoszech zarejestrowanych jest 342 021 samochodów. Fiat obchodzi 50. rocznicę działalności i przedstawia nowy model 1400. Najszybszym włoskim samochodem jest Ferrari. Powstaje Lancia Aurelia.
Tytuł Mistrza Świata Formuły 1 zdobywa Giuseppe Farina na Alfa Romeo 158.
W Mediolanie uruchomiona zostaje pierwsza, skromna sieć Autotelefono, umożliwiająca telefonowanie ze specjalnych automatów bez wysiadania z samochodu.
1951
Ceny benzyny we Włoszech rosną o 11%, ze 115 do 128 lirów; później już nigdy nie spadną poniżej tego poziomu, mimo obniżki cen ropy naftowej.
Na Salonie Turyńskim Alfa i Lancia prezentują najbardziej sportowe wersje modeli podstawowych, wystawionych rok wcześniej. We Frankurcie Mercedes przedstawia nowe modele 220 i 300. Opel ogłasza, że wyeliminował konieczność docierania samochodu. Simca wprowadza na rynek model 9 Aronde.
Juan Manuel Fangio na Alfie 159 zostaje Mistrzem Świata Formuły 1.
Na świecie produkowane są 173 modele samochodów. We Włoszech trwa debata, czy na skrzyżowaniach efektywniej kierują ruchem policjanci, czy sygnalizacja świetlna.
1952
Ford przedstawia model Taunus, a Fiat 500-kę w wersji C Giardinetta Belvedere, terenową Campagnolę i sportowe 8V. Pojawiają się też drogie, niszowe samochody Cisitalia 202D, Siata 750, Austin Seven i ostatnia, najlepiej dopracowana wersja powszechnie podziwianego Renault Fregate.
W Rzymie ukończone zostają dwa pierwsze odcinki obwodnicy, uważanej ówcześnie za dokonanie całkowicie bezużyteczne.
1953
Po włoskich drogach jeździ 613 tys. samochodów. Produkcja w branży motoryzacyjnej wzrasta o 25% w stosunku do roku poprzedniego.
Ciekawsze debiuty rynkowe, to Lancia Appia, Fiat 110/103 i 1400 Diesel, BMW 501, Opel Olympia Rekord, Mercedes 180, MG TF i MG Magnette, Standard Eight i Porsche 550.
W Stanach Zjednoczonych 50% ludności dojeżdża do pracy samochodami.
Autostrada Milano-Laghi (Mediolan-Jeziora) otrzymuje sygnalizację poziomą. Rozpoczyna się budowa górskiej autostrady Genua-Savona, biegnącej przez dziesiątki wiaduktów i nie mniej liczne tunele.
Alberto Ascari startujący na Ferrari jako ostatni do dzisiaj Włoch zostaje Mistrzem Świata Formuły 1.
1954
Fiat poszerza gamę wersji modelu 1100 (m.in. o nadwozie kombi, we Włoszech nazywane familiare), modyfikuje 1400 i 1900 i wprowadza na rynek pierwszy włoski samochód z napędem turbinowym. Lancia przedstawia drugą serię Aurelii, a Ferrari – modele 250 Europa, 375 America i 500 Mondial. Iso – Isettę, a Mercedes – 220-kę. Przede wszystkim jednak debiutuje fantastyczna Giulietta Sprint. Mercedes 300 SL jest pierwszym samochodem seryjnym z silnikiem benzynowym o bezpośrednim wtrysku paliwa, a Chevrolet Corvette pierwszym wozem sportowym z nadwoziem z tworzyw sztucznych.
Salon Paryski nie niesie ze sobą żadnej sensacji, jedyną nowością są obniżki cen samochodów. Społeczeństwo włoskie oburza się na kolejne podwyżki cen benzyny. Wybucha ostra polemika w sprawie oznakowania dróg.
1955
Na Salonie Genewskim, który odbywa się już po raz 50., Fiat prezentuje model 600, kolejną propozycję „samochodu dla wszystkich”. Realizację tego hasła ma umożliwiać prawdziwa wielkoseryjna produkcja: z taśm zjeżdżają 624 egz. dziennie. Niewątpliwą gwiazdą Salonu w Turynie staje się Giulietta berlina, na drugim planie uwagę zwraca Peugeot 403. Ciekawe debiuty we Frankfurcie: BMW 507, Mercedes 220 Cabriolet, Volkswagen Karmann, a także w Paryżu: innowacyjny, zaskakujący stylistyką i rozwiązaniami technicznymi Citroën DS 19 oraz Jaguar 2400.
Rząd włoski ogłasza dziesięcioletni plan budowy autostrad. Na obszarze całego kraju funkcjonuje sieć szybkiej pomocy drogowej działającej z ramienia ACI, czyli automobilklubu włoskiego. W Mediolanie rozpoczyna się budowa pierwszego parkingu podziemnego pod placem Diaz – jest to jedna z pierwszych inwestycji tego typu na świecie.
1956
Liczba samochodów we Włoszech przekracza milion (1 030 663 egz.), co przelicza się na jeden pojazd na 55 osób. Francja jest pod tym względem dwa razy bardziej zaawansowana (1:20,4), w Europie przoduje Anglia (1:15,9). Niemcy plasują się między Francją a Włochami (1:33). W ciągu roku we Włoszech zarejestrowane zostają 202 tys. nowych samochodów, z czego tylko 4220 pochodzi z importu. Bestsellerem roku jest Fiat 600, ale w skali Europy największy sukces rynkowy osiąga Volkswagen garbus.
W lutym 1956 r. ukazuje się pierwszy numer miesięcznika Quattroruote, z Alfą Romeo Giuliettą na okładce. Kosztuje 300 lirów; nakład 100 tys. egz. rozchodzi się natychmiast.
Fiat 600 w wersji Multipla. Renault przedstawia model Dauphine z silnikiem z tyłu, Lancia – drugą wersję modelu Appia i luksusową Flaminię z karoserią zaprojektowaną przez Pininfarinę.
W San Donato Milanese na południowych przedmieściach Mediolanu rozpoczynają się prace nad budową Autostrady Słońca, która jednak od początku okazuje się inwestycją wprawdzie imponującej długości (w planach przebieg przez cały półwysep), ale skromnej szerokości: 15 m jezdni plus 6 m na utwardzone pobocza – w porównaniu do rozmiarów 20+8,5 na niemieckich autobahnen.
Złodzieje gustują w Fiatach; najczęściej kradzione samochody we Włoszech, to 1100, 500 i 600. W listopadzie kryzys Suezki powoduje podwyżkę cen benzyny o 14 lirów za litr.
1957
Sieć drogowa Włoch zagęszcza się. Łączna długość dróg krajowych wynosi 24 820 km, a autostrad 510 km. Niemniej po centrum Rzymu rowerzysta porusza się szybciej od kierowcy, czego dowodzą testy przeprowadzone przez Quattroruote i opublikowane w kwietniowym numerze tego miesięcznika. W lipcu pismo ogłasza pomysł obniżenia cen benzyny do poziomu 90 lirów za litr. Rząd oficjalnie odrzuca propozycję zniesienia podatku obciążającego ceny paliwa, nałożonego po konflikcie wokół Kanału Suezkiego, a Minister Przemysłu Silvio Gava stwierdza, że w końcu większość samochodów to dobra luksusowe.
Po tragicznym wypadku na trasie wyścigu Mille Miglia, w którym ginie kierowca Alfonso de Portago, pilot Edmond Nelson i 10 widzów, ta coroczna impreza zostaje zawieszona i na zawsze znika z kalendarza sportów motorowych.
W marcu Lancia przedstawia model Appia coupé z nadwoziem Pininfarina oraz Cabriolet sygnowany przez Vignale; w lipcu Fiat wypuszcza nowy model w segmencie najmniejszych samochodów popularnych: Nuova 500. We wrześniu pojawia się Autobianchi Bianchina – luksusowa wersja na bazie Fiata 500, a także Piaggio Vespa 400: pierwszy (i ostatni) samochód wyprodukowany przez znanego producenta skuterów. Alfa Romeo występuje na Salonie Turyńskim z premierą nowej limuzyny większej i bardziej luksusowej od 1900: jest to Alfa 2000 Berlina. Jednocześnie pojawia się, zbudowana na jej bazie, piękna, dwumiejscowa wersja Spider 2000 z nadwoziem Touring.
Debiuty na Salonie Frankurckim, to Opel Olympia Rekord, Ford Taunus 17M i Goggomobil T600. DKW 1000, pierwsza po wojnie propozycja marki DKW, oznacza w praktyce odrodzenie firmy Auto Union.
1958
Samochody z silnikami o poj. powyżej 1300 cm³ wyposażone w radio obciążone są we Włoszech podatkiem od luksusu w wysokości 5000 lirów.
Porsche modernizuje model 356, Mercedes przedstawia 190D, 220SE i 300D. Lancia wystawia na Salonie Turyńskim piękne wersje Flaminii: Coupé, Gran Turismo i Sport. Otwarcie pierwszego odcinka autostrady Mediolan-Genua (od Tortony do Serravalle Scrivia) oraz całego fragmentu Autostrady Słońca Mediolan-Piacenza-Parma. Wprowadzenie zakazu ruchu samochodów ciężarowych po autostradach w dni wolne od pracy w godz. 7-22. Rozpoczęcie prac nad budową tunelu prowadzącego z Włoch do Francji (Courmayeur- Chamonix) pod masywem Mont Blanc.
W grudniu, po intensywnej kampanii publicznej prowadzonej przez redakcję Quattroruote, rząd znosi podatek obciążający ceny benzyny, ale jednocześnie wciąż odkłada wejście w życie nowego kodeksu drogowego.
1959
Ferrari przedstawia wersję 250GT Spider California, Fiat atakuje w wyższych kategoriach imponującymi modelami 1800 i 2100. Na rynku debiutują ponadto: BMW 700 coupé, Austin Healey, Sunbeam Alpine, Morris Mini Minor, Mercedes 220 (nowa wersja). Samochodem roku zostaje rewelacyjny, popularny maluch z Wielkiej Brytanii: Mini Aleca Issigonisa, pierwsza w pełni udana propozycja małego samochodu z napędem na przednie koła oraz silnikiem i skrzynią umieszczonymi poprzecznie z przodu. Lancia Flaminia w wersji sport staje się pierwszym włoskim samochodem wyposażonym w hamulce tarczowe (jako opcja). Zainteresowanie wzbudzają pierwsze alarmy przeciwkradzieżowe.
Ford przekracza próg 50 mln wyprodukowanych samochodów. Na salonach motoryzacyjnych w Stanach Zjednoczonych pojawiają się pierwsze auta japońskie.
W kwietniu w Mediolanie uruchomiona zostaje usługa radio-taxi. Rozpoczyna się budowy autostrady łączącej Włochy z Austrią przez przełęcz Brennero. W lipcu zaczyna obowiązywać nowy kodeks drogowy. Autostrada Słońca dociera do Bolonii, w Lodi i Somaglia powstają pierwsze wielofunkcyjne stacje autostradowe. Policja testuje nowy wynalazek: przenośną aparaturę zdalnego pomiaru prędkości, z której wywodzą się współczesne radary.
W sierpniu, w dniach masowych wyjazdów Włochów na wakacje odnotowane zostają pierwsze korki na autostradach. Papież Jan XXIII pisze „Modlitwę Kierowcy”.
Lata sześćdziesiąte – dolce vita
1960
We Włoszech sprzedano ok. 380 tys. samochodów. Bestsellerem jest nadal Fiat 600. Na rynku debiutują kolejne Fiaty: 600 D, 600 Multipla D, nowe wersje pięknych 1800 i 2100, a oprócz tego trzecia seria Lancii Appia i Peugeot 404. Na Salonie w Genewie wiele nowych propozycji, od Bianchiny po Flaminię. W połowie roku dołączają do nich Fiat 1500 Spider oraz Innocenti 950. NSU zaczyna produkować pierwsze silniki Wankla z wirującym tłokiem.
Ukończony odcinek autostrady Mediolan-Genua dociera do Serravalle; otwarcie górskiego fragmentu autostrady A1 (del Sole) od Florencji do Bolonii, przez grzbiet Apeninów. Ministerstwo Robót Publicznych ogłasza uznanie autostrad za dobra luksusowe.
Dzięki stałym naciskom ze strony redakcji Quattroruote następuje obniżka ceny benzyny normale ze 120 do 100 lirów za litr. Tanieją również samochody.
1961
491 196 nowych samochodów zarejestrowanych we Włoszech; wśród nich liczba aut importowanych wynosi niecałe 34 tys. Sześćsetka nadal na czele wyników sprzedaży.
Sensacją Salonu w Genewie jest legendarny dziś Jaguar typ E. Inne nowości roku, to Lancia Flavia (pierwszy włoski samochód z napędem na przednie koła), Citroën Ami 6, Renault 4, Innocenti A40, Simca 1000, Fiat 2300 S Coupé, Jaguar Mk. X (po którego debiucie miłośnicy marki tęsknią za dawnym Mk. II).
Rozpoczęcie prac nad poszerzeniem arterii Turyn-Mediolan, liczącej już 30 lat, do dwukrotnie większej przepustowości. Quattroruote organizuje zawody między Alfą Giulietta Spider, a najszybszym w tym okresie włoskim pociągiem ekspresowym Settebello, na trasie z Mediolanu do Rzymu (zwyciężył samochód) i inicjuje kampanię na rzecz wprowadzania i używania pasów bezpieczeństwa, które do już eksploatowanych samochodów montowane są ze specjalnie wynegocjowanymi zniżkami.
1962
Na początku roku po drogach Włoch porusza się prawie dwa i pół miliona samochodów, w stosunku do roku poprzedniego jest to więcej o prawie 25%. W grudniu urząd statystyczny podaje, że w ciągu roku jeden na 80 Włochów kupił nowy samochód. Największym popytem cieszą się Fiaty 600 D, 1300-1500 i Nuova 500, a wśród aut zagranicznych garbus, Ford Anglia i Simca 1000. Już 9% samochodów na drogach stanowią kombi.
Na rynku pojawiają się Bianchina w wersjach 4-miejscowej i Panoramica, NSU Prinz, Mercedes 300 SE Coupé i Cabrio, Lancia Flavia Convertibile (czyli kabriolet) z nadwoziem Vignale oraz jej wersja Sport Zagato. Anglię reprezentują MG B i Triumpf Spitfire, a krajową klasę popularną – Fiat 1100 D. Ciekawostki, to ekskluzywny Iso Rivolta i Asa 1000 (z silnikiem Ferrari).
Na Salonie w Genewie debiutuje Alfa Romeo 2600 Berlina – duża, komfortowa limuzyna, podstawa dla bardziej znanych i atrakcyjnych wersji 2600 Sprint (Bertone) i 2600 Spider (Touring). W lecie na torze Monza odbywa się premiera nowej Alfy klasy średniej: Giulii, której kariera w różnych wersjach trwać będzie ponad 30 lat.
Otwarcie nowego odcinka autostrady A1 z Rzymu do Frosinone. Aby zarejestrować we Włoszech samochód z importu, z innego kraju Wspólnego Rynku, trzeba się przebić przez chiński mur biurokracji: wymaganych jest 27 dokumentów, 73 znaczki skarbowe i 105 podpisów.
1963
Sprzedaż samochodów bije rekordy: do właścicieli trafia 916 300 nowych egzemplarzy; wzrost w stosunku do roku poprzedniego przekracza 44,5%. Na czele stawki do Fiata 600 dołączył mniejszy kolega: Nuova 500. Na drogach są już trzy miliony aut, a liczba wypadków – liczona proporcjonalnie – jest czterokrotnie większa niż w Stanach Zjednoczonych.
Debiutują Ford Taunus 12 M. (pierwszy samochód Forda z napędem na przednie koła), Fiat 1100 D Familiare, Lancia Fulvia, Opel Kadett, Mercedes 230 SL, Simca w wersjach 1300 i 1500, Innocenti IM 3 (na licencji Mini Morrisa) oraz S (licencja Austin Healey Sprite) oraz Porsche 901/911. Pierwsze oznaki mody na samochody terenowe.
1964
Nieznaczny spadek liczby sprzedanych samochodów: o 13,6%, do 792 120 egz. Rząd wprowadza podatek od kupna i podnosi ceny benzyny. Fiat 600 traci miejsce na czele rankingu na korzyść mniejszego 500.
Nowością jest Lancia Flavia o pojemności powiększonej do 1800, pierwsze Lamborghini – model 350 GT, odkryte wersje Maserati 3500 GTI i Iso Grifo, Fiat 850 i 600 Familiare (wersja ta zastępuje Multiplę), Triumph 2000, Simca 1500 Break, Autobianchi Primula oraz Innocenti 14. Ze sceny schodzi Studebaker.
Autostradą Słońca, oznaczoną A1, można już dojechać z Mediolanu do Neapolu. Otwarty zostaje tunel Gran San Bernardo, komunikujący włoską Aostę ze szwajcarskimi miastami Martigny i Montreux. Rozpoczynają się prace nad pierwszym odcinkiem autostrady na południu kraju, od Salerno do Reggio Calabria.
Redakcja Quattroruote wspólnie z towarzystwem ubezpieczeniowym Lloyd Adriatico wprowadza nową polisę ubezpieczeniową, bardzo korzystną dla kierowców. Policja włoska zaczyna kontrolować stan ogumienia i nagle okazuje się, że połowa samochodów w kraju powinna zostać natychmiast wycofana z ruchu.
1965
We Włoszech przybywają 882 433 nowe samochody – jest to wyraźny wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Najlepiej sprzedają się Fiaty 500, 600 i 850. Koncern modyfikuje modele 1500, 600 Familiare i dodaje dwie nowe, sportowe wersje 850-ki: coupé i spider. Debiuty Peugeota 204 i Renault 16, Lancii Fulvia Coupé i Fulvii Sport Zagato oraz Porsche 912. Głośnym wydarzeniem jest współpraca Fiat-Ferrari, w efekcie której powstaje prototyp 166 P, planowany do produkcji pod nową marką Dino. Volkswagen powiększa pojemność silników garbusów do 1300. Odradza się Audi; Innocenti zaczyna produkować licencyjnego Mini Minora z silnikiem 850. Debiut na szczytach rynku: Rolls-Royce po latach odroczeń nareszcie przedstawia nowy model: jest nim Silver Shadow.
Dzięki otwarciu tunelu pod Mont Blanc z Włoch jest teraz bliżej do Francji. Odcinek autostrady Mediolan-Genua między stolicą Lombardii a Serravalle otrzymuje miano najniebezpiecznej autostrady w kraju, mimo że dopiero za Serravalle biegnąca ku Genui droga przebija się przez góry. Rząd znosi podatek od zakupu samochodu.
1966
74% samochodów nowo zarejestrowanych we Włoszech stanowią Fiaty, a wśród nich najpopularniejsze są, w kolejności, modele 500, 850, 124 i 1100. Z aut zagranicznych największym powodzeniem cieszą się te o umiarkowanych cenach: Opel Kadett, Simca 1000 i Renault 4. Rozpoczyna się, choć jeszcze na bardzo ograniczoną skalę, pochód motoryzacji japońskiej w stronę Europy i Stanów Zjednoczonych. Część Włochów zaczyna brać pod uwagę zakup drugiego samochodu w rodzinie.
Nowości roku: zmodernizowany Opel Kadett, Peugeot 204 w wersjach coupé i cabriolet, a w lidze supersamochodów Lamborghini Miura. Fiat odświeża model 1100 (od teraz oznaczony 1100 R) i wprowadza nowoczesny model 124, także w wariancie odkrytym. Fiat 124 otrzymuje w Europie tytuł Samochodu Roku. Debiutuje także Dino Spider. Ferrari prezentuje model Dino 206 GT.
Umiera Battista Pininfarina. Nieco później przedstawiony zostaje jego ostatni projekt, który ma mieć niemal 30-letnią historię: Alfa Romeo Spider (1600 Duetto) na bazie Giulii. Rozwiązuje się francuska firma Panhard. Otwarty zostaje fragment autostrady Bolonia-Rimini.
1967
Na rynku włoskim sprzedano prawie 1.158 tys. nowych samochodów. Wzrost w stosunku do roku poprzedniego przekracza 14,5%.
Lotus przy współpracy Renault przedstawia model Europa z silnikiem centralnym. Nowością Iso jest S4, a Fiata: wersje 124 coupé, Dino coupé i nowoczesny sedan, Fiat 125. Simca przechodzi modelem 1100 na przedni napęd. Lamborghini imponuje swym futurystycznym prototypem Marzal, a Ferrari zastępuje wspaniałe, sportowe coupé 330 GT jeszcze bardziej porywającym 365 GT 2+2. Do Włoch trafiają nowości zagraniczne: Citroën Dyane (lekko zmodyfikowany następca legendarnego 2 CV) oraz Skoda 1000 MB.
Z salonu motoryzacyjnego w Tokio nadchodzi wyraźny sygnał, że zbliża się inwazja samochodów japońskich. Na Wystawie Światowej w Montrealu jako przykład osiągnięć współczesnej motoryzacji wystawiony zostaje prototyp Alfa Romeo Montreal. W Anglii Ford pracuje nad prototypem samochodu miejskiego o napędzie elektrycznym. We Włoszech powraca temat budowy mostu łączącego półwysep z Sycylią nad cieśniną Messyńską. Trwają prace przy budowie autostrady Salern-Reggio Calabria. Umiera Vittorio Valletta, jedna z najważniejszych postaci w historii Fiata.
1968
Sprzedaż nowych samochodów po raz kolejny znacznie przekracza poziom z roku poprzedniego. Autobianchi odnawia gamę Primula. Fiat przedstawia nowe serie modeli 124 Sport spider i Sport coupé, 500 L i 125 Special. Debiut rynkowy Forda Escorta i Renault 6. Ofertę dla najbogatszych stanowią nowe Lamborghini Espada oraz Ferrari 365 GTB Daytona. Siata wystawia w Nowym Jorku model Spring, a Jaguar pokazuje w Londynie nowy sedan XJ6. Volkswagen 411 to pierwszy model tej firmy z nadwoziem samonośnym.
W Mediolanie otwarcie pierwszego odcinka zachodniej obwodnicy. Włoskie towarzystwa ubezpieczeniowe wprowadzają formułę casco.
1969
Liczba nowych samochodów zarejestrowanych w ciągu roku we Włoszech wynosi 1 217 929 egz. 246 692 z nich pochodzą z importu, co potwierdza zauważalną już od 4 lat tendencję do wzrostu importu aut.
Audi rozszerza swoją ofertę o model 100. Ford przedstawia Capri, Fiat limuzynę 130 i niedużego 128, Citroën – Ami 8. Peugeot wprowadza model 504 w wersjach coupé i cabrio, BMW modele 2500 i 2800. Na rynku debiutuje także Porsche 914, potocznie zwane Volksporsche jako efekt kooperacji z Volkswagenem.
Powraca Lancia Flavia Coupé. Autobianchi A111 jest następcą Primuli, a już w październiku pojawia się A112.
W Stanach Zjednoczonych obowiązkowe stają się zagłówki; trwają prace nad urządzeniami, które wiele lat później przybiorą postać nowoczesnych poduszek powietrznych.
W ciągu dziesięciu lat od 1960 r. we Włoszech zbudowano 800 km autostrad, podczas, gdy w Niemczech tylko 250.
Lata siedemdziesiąte – kryzys, prostota, mały litraż
1970
Debiut niezwykłego modelu SM, wspólnego projektu Citroëna i Maserati, który jest najmocniejszym samochodem przednionapędowym w Europie. Na rynek trafiają też Renault 12 i Honda 360, najpopularniejszy model z coraz bogatszej oferty producentów japońskich, Citroën GS – rzadkie połączenie użytkowego pojazdu klasy średniej z eksperymentalnymi, rewolucyjnymi rozwiązaniami, nowy Ford Taunus, który wrócił do napędu na koła tylne, wreszcie: po raz pierwszy małe (co nie znaczy tanie) Lamborghini – model Urraco. Sensacją Salonu Turyńskiego jest rajdowy dream car: Lancia Stratos z nadwoziem Bertone. Quattroruote po raz pierwszy testuje samochód z bloku socjalistycznego – Skodę S100L oraz auto z Dalekiego Wschodu: Nissana-Datsuna 1200.
Otwarcie odcinka autostrady A4 od Wenecji do Triestu i A21 od Turynu do Piacenzy. Ukończenie wielkiej, kolistej obwodnicy aglomeracji Rzymu. W Mediolanie ma miejsce pierwsza kampania na rzecz kontroli emisji substancji toksycznych w spalinach.
1971
Rok samochodów sportowych. Na rynku pojawiają się Fiat 130 Coupé Pininfarina, 128 Rallye i Coupé, Ferrari GTC4, Maserati Bora, De Tomaso Pantera, Alpine-Renault A110 i Lamborghini Jarama. W klasie popularnej debiutują Morris Marina i Opel Ascona, o półkę wyżej Lancia 2000.
W budowie są obwodnice Mediolanu i Turynu oraz fragment autostrady A21 od Piacenzy do Brescii. We Włoszech ubezpieczenie komunikacyjne OC staje się obowiązkowe. Fiskus pobiera od automobilistów podatek w wysokości 12,7% dochodów.
1972
Na rynek trafia Volkswagen K70, pierwszy samochód tej firmy z napędem na przednie koła i chłodzeniem cieczą. Inne nowości, to Fiat 127 w wersji trzydrzwiowej, mniejszy od niego 126, który zastępuje 600-kę, bardzo oczekiwana kontynuacja sportowej linii Fiata w postaci X1/9 Bertone z silnikiem centralnym, Fordy Consul i Granada, Audi 80, Peugeot 104 i kolejny klasyk wśród małych aut: Renault 5. Z Japonii przybywa Honda Civic. Lancia przedstawia model Beta (po nazwach rzymskich dróg konsularnych wraca do swego przedwojennego zwyczaju nazywania modeli literami alfabetu greckiego). Dwie ważne nowości Alfa Romeo: z południa kraju pochodzi przednionapędowa Alfasud, pierwszy model tej firmy w klasie niższej średniej, a z północy sedan Alfetta z napędem transosiowym. Maserati Khamsin z wspaniałym nadwoziem Bertone jest powrotem tej firmy do umieszczania silnika z przodu (po centralnych modelach Bora i Merak).
Brytyjski koncern Leyland przejmuje firmę Innocenti. Coraz większy nacisk kładzie się na kwestię bezpieczeństwa. Szybko rozpowszechniają się pasy bezpieczeństwa, coraz częściej mówi się o poduszkach powietrznych.
Pininfarina instaluje pierwszy we Włoszech tunel aerodynamiczny do studiowania kształtów nadwozi samochodowych. Wprowadzenie podatku IVA (odpowiednika VAT).
1973
Volkswageny Passat i Golf, zaprojektowane przez włoskich stylistów, zapoczątkowują okres nadwozi kanciastych. Lamborghini przedstawia zdumiewający model Countach z karoserią Bertone, Ferrari wprowadza Dino 308 GT4, a Lancia lekką, sportową Betę Coupé. Efektem współpracy firm Matra i Simca jest niska, opływowa Bagheera, odznaczająca się trzema miejscami w rzędzie i silnikiem przed tylną osią. Opel modyfikuje zewnętrzny wygląd Kadetta i wkracza na rynek diesli modelem Rekord D (we Włoszech w tym okresie sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi sięga 11 tys. egz. rocznie).
We Francji towarzystwa ubezpieczeniowe wprowadzają nowe rozwiązanie: zgodne oświadczenie obu stron o wypadku, eliminujące konieczność wzywania policji do drobnych kolizji. We Włoszech (w Bolonii, Florencji, Mediolanie i Rzymie) pojawiają się pierwsze wysepki dla pieszych pośrodku szerokich, dwujezdniowych ulic.
Kraje eksportujące ropę naftową podnoszą cenę tego surowca. Reakcją rynków Europy jest nagłe załamanie popytu na samochody.
1974
Kryzys energetyczny. Przez całą pierwszą połowę roku trwa załamanie sprzedaży samochodów i drastyczne środki obniżania zużycia paliw: „piesze niedziele” (zakaz korzystania z prywatnych samochodów), ograniczenia prędkości, a ze strony producentów – badania w kierunku większej ekonomiczności aut, np. Fiata przy okazji modernizacji modelu 132. Z kolei Fiat Campagnola wraca na rynek z ceną podwyższoną o 40% w stosunku do poprzedniej wersji, z powodu wzrostu kosztów surowców i w efekcie strat spowodowanych strajkami.
Restyling Forda Capri, który zyskuje w Europie status kultu. Tytuł Samochodu Roku zdobywa nowy, powszechnie podziwiany Mercedes 450 SE.
W czerwcu do sprzedaży trafia Volkswagen Golf, w lipcu Lotus Elite, w sierpniu Mercedes 240 D 3.0, najszybszy seryjny diesel na świecie. We wrześniu Citroën przedstawia następcę serii DS: model CX, który początkowo przejmuje te same silniki. Pojawiają się również Volvo serii 200, Fiat 131 i nowe Innocenti Mini. Tymczasem cena benzyny wzrasta do 300 lirów za litr, inflacja sięga 20% w skali roku, a liczba nowych rejestracji spada o 12%.
Zakończenie budowy Autostrady del Sole – otwarcie odcinka z Salerno do Reggio Calabria. Włoska policja zaczyna używać radarów. Rozważa się obowiązek ponawiania badań technicznych co 4 lata. Wprowadzenie nowych tablic rejestracyjnych, zgodnych z normami europejskimi – jednak dawny wzór, z maleńką tabliczką przednią, przetrwa jeszcze 30 lat.
1975
Po raz pierwszy od wielu lat liczba nowo zarejestrowanych samochodów nie sięga miliona; spadek w porównaniu do roku poprzedniego wynosi 17,4%.
Na rynku debiutuje Triumph TR7, pierwszy sportowy model koncernu Leyland. Nowy Ford Escort ma zmienione nadwozie, ale zachowuje dotychczasowe rozwiązania mechaniczne. Lancia zaskakuje wszystkich efektownymi sportowymi wersjami Bety – Montecarlo i HPE, które odnoszą sukcesy w sporcie. Volkswagen przedstawia model mniejszy od Golfa pod nazwą Polo, Fiat w tej samej kategorii wprowadza 3-drzwiowego 128. BMW prezentuje serię 3, Porsche – ekonomiczny model 924 z 4-cylindrowym silnikiem rzędowym adaptowanym z Audi. Nowością jest także Renault 20. Fiat kończy produkcję wyjątkowo długowiecznej 500-ki.
We Francji w wyniku fuzji Citroëna z Peugeotem powstaje grupa PSA. We Włoszech znikają ze sceny motoryzacyjnej marka Iso i studio nadwoziowe Vignale, a 95% akcji Lamborghini przechodzi w ręce udziałowców szwajcarskich.
Rząd wstrzymuje prace przy budowie nowych autostrad, jednak ukończony zostaje odcinek Palermo-Messyna na Sycylii, sięgający cieśniny, A1 (del Sole) otrzymuje trzeci pas ruchu w każdą stronę na odcinku Fidenza-Piacenza Sud, finalizuje się także budowę fragmentów Caserta-Nola oraz Bari-Tarent.
1976
Ożywienie na rynku motoryzacyjnym, który we Włoszech jest już w 35% opanowany przez marki zagraniczne.
Pojawia się nowa seria Mercedesów 200-300. Inne nowości, to: Volvo 343, Lancia Gamma, Renault 14, kolejna wersja Audi 100, VW Golf Gti i Diesel oraz Scirocco Gti. Ford prezentuje model Fiesta, Fiat – 131 Familiare, a Maserati – Quattroporte serii III. Innocenti przeżywa kryzys.
1977
We Włoszech jeden samochód przypada na 3,4 mieszkańca, w Stanach Zjednoczonych na 1,6, w Ghanie na 100 osób, a w Chinach na 1188. Trzy czwarte ludności świata nie jest zmotoryzowane. W ciągu 12 miesięcy włoskie statystyki odnotowują 1 228 175 nowych rejestracji, co daje skromny, 3,4-procentowy wzrost w zestawieniu z rokiem poprzednim.
Na rynku debiutują nowe modele: Lancia Flavia Coupé 1300, Simca Matra Ranch, Fiat 132 2000 z pięciobiegową skrzynią w podstawowej, seryjnej wersji, zmodyfikowany Fiat 127 oraz 126 z silnikiem 650, a z samochodów zagranicznych Porsche 928, Mini De Tomaso, BMW serii 7, niecierpliwie wyczekiwany Renault 5 Alpine, Volkswagen Derby adresowany do tych, którzy wolą tradycyjne formy trzybryłowe. Ferrari wypuszcza piękny model 308 GTS; pojawiają się także Chrysler-Simca-Talbot Horizon i Peugeot 305.
Włochy są krajem, w którym benzyna kosztuje najdrożej w Europie i bynajmniej nie wynika to z kosztów pracy rafinerii. W tym okresie powstaje pierwszy włoski silnik diesla przeznaczony do samochodów osobowych – produkowany jest przez wytwórnię VM, należącą do grupy przemysłowej Iri. Wchodzi w życie przepis wprowadzający zróżnicowane ograniczenia prędkości, zależnie od pojemności silnika samochodu.
1978
Nowościami na rynku są Fiat 131 i druga seria X1/9, Fiat Ritmo, Renault 18, Ford Granada Diesel, druga seria Lancii Beta, Citroën Visa i Renault 5 Turbo. Salon w Tokio jest imponującym świadectwem rozwoju motoryzacji japońskiej. Wśród światowych producentów aut pojawiają się Koreańczycy z Hyundaiem Pony, zaprojektowanym przez Giugiaro. Mazda przedstawia model RX-7 z silnikiem Wankla.
W modzie są samochody benzynowe z turbosprężarkami, silniki diesla oraz klimatyzacja. Coraz częściej mówi się o systemie ABS. Do konglomeratu Peugeot-Citroën dołącza europejski odłam Chryslera i w ten sposób powstaje największe zgrupowanie producentów samochodów na Starym Kontynencie.
1979
Ciekawsze nowości roku, to Lancia Delta (otrzymała tytuł Samochodu Roku), Volkswagen Golf Cabrio, Peugeot 604 D Turbo, Volvo 244 GLS D6, Fiat Panda i Subaru L 1600 SW 4WD, jeden z pierwszych sprzedawanych na rynku włoskim samochodów osobowych ze stałym napędem na cztery koła.
Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone w pasy bezpieczeństwa dla pasażerów na przednich fotelach.
Nasilają się oznaki drugiej fali kryzysu energetycznego w Europie.
Lata osiemdziesiąte – diesle, poduszki, ABS
1980
Sukces rynkowy Lancii Delta. Debiut Fiata Ritmo Diesel. Mitsubishi z ekonomicznym modelem Colt wkracza na włoski rynek jako nowa, czwarta marka japońska. Inne nowości: sportowa Lancia Beta Montecarlo i rodzinny sedan Lancia Trevi, Renault 20 GTD, Ford Escort nowej generacji z napędem na przednie koła, Mazda 323, a w najwyższym segmencie: Ferrari Mondial 8. Alianse między ważnymi producentami: Volvo współpracuje z Renault, Honda z British Leyland, Fiat z Peugeotem, Alfa Romeo z Nissanem.
Między Włochami i Francją oraz w Szwajcarii przybywają dwie kolejne szybkie przeprawy przez łańcuch Alp: tunel du Fréjus koło Modane (długości 13 km, ukończony wcześniej niż autostrada prowadząca do niego od strony Turynu) oraz tunel Św. Gotarda koło Andermatt (dł. ponad 16 km, wówczas najdłuższy na świecie).
Statystyczny Włoch pokonuje samochodem 11 400 km w ciągu roku.
1981
Rekord w dziedzinie sprzedaży nowych samochodów na rynku włoskim: 1 739 282 egz. Udział aut z importu wynosi już 40,9%.
Wśród nowości zwraca uwagę Audi Quattro, sportowe coupé z napędem na 4 koła, tło stanowią Fiat Argenta, Triumph Acclaim, Renault 9, Mercedesy 380 i 500 SEC oraz trzecia seria Volkswagena Polo.
Japonia wyprzedza Stany Zjednoczone pod względem liczby produkowanych samochodów. Volkswagen garbus bije kolejny rekord: 20 mln egz. Na salonach motoryzacyjnych pojawiają się pierwsze prototypy pojazdów o nadwoziu jednobryłowym.
1982
Sensacją na rynku włoskim jest Maserati Biturbo – pierwszy tak niepozorny (i jak na tak ekskluzywnego producenta – popularny), a jednocześnie bardzo luksusowy i dopracowany estetycznie model z modeńskiej fabryki. Debiutują także: Lancia Trevi 2000 ze sprężarką mechaniczną Volumex, Citroën BX z nowoczesnym nadwoziem projektu Marcello Gandiniego, Audi 100, Opel Corsa, Ford Sierra zwiastujący odejście od estetyki kanciastych form, Fiat Ritmo II serii, Renault Fuego i pierwszy „mały Mercedes”: model 190.
Po sześcioletniej przerwie Anglicy wznawiają produkcję legendarnego Mini Morrisa. We Włoszech podatek VAT od nowych samochodów z silnikami benzynowymi o poj. do 2 litrów wzrasta z 18 do 20%, a powyżej 2 litrów z 35 do 38%. Samochody o pojemności 2,5, 3 litry i więcej nie mają szans na sukces na rynku włoskim; odpowiedzią producentów są mocne silniki o pojemności 1995, 1996 cm³ itp. z dwoma wałkami rozrządu (Fiat), w układzie V6 (Alfa Romeo) oraz V6 z turbosprężarkami (Maserati). Przybywa samochodów z nadwoziem kombi.
We Włoszech jest 5901 km autostrad, we Francji 5800 km, w RFN 7690 km.
1983
Fiat wprowadza model Uno – masowy, niedrogi, planowany jako wielki sukces w segmencie popularnym; premiera odbywa się na przylądku Canaveral na Florydzie. Pod koniec roku Uno zajmuje już pierwsze miejsce na rynku krajowym. Łączna liczba nowych samochodów sprzedanych we Włoszech przekracza 1,5 mln. Inne nowości, to m.in. Lancia Prisma, Alfa Romeo 33, Peugeot 205, Renault 11 i 25, Volkswagen Golf II serii, Ford Orion, Fiat Regata, nowa wersja Forda Fiesty. Na włoskim autostradach wprowadza się system płacenia kartami magnetycznymi Viacard.
1984
We Włoszech sprzedano 1 636 363 nowych samochodów, o ponad 55 tys. więcej w stosunku do roku poprzedniego. Ok. 20% tej liczby stanowią Fiaty Uno. Na rynku pojawiają się Honda Shuttle (space wagon na bazie Civica), Renault Espace (początek prawdziwej mody na nadwozia jednobryłowe), Ferrari Mondial Cabriolet (pierwsze odkryte Ferrari od 10 lat) oraz fascynująca Testarossa, Peugeot 205 GTI, Rover 200 będący efektem współpracy tej firmy z Hondą, nowy Opel Kadett, Seat Ibiza, Renault Super 5, a w klasie wyższej Lancia Thema, budowana na płycie podłogowej wspólnej z modelami Fiata, Saaba i późniejszą Alfa Romeo.
Firma Weber z Bolonii produkuje pierwsze włoskie układy elektronicznego wtrysku paliwa. Cena benzyny wzrasta do 1300 lirów za litr – w okresie 5 lat podwyżki sięgnęły poziomu 160%.
1985
Tytuł Samochodu Roku otrzymuje Opel Kadett (teraz produkowany także z nadwoziem trzybryłowym). Wśród innych debiutantów warto wspomnieć średniej wielkości Mercedesa (W124), Autobianchi Y10, wywołujące sporą sensację śmiałą stylistyką i komfortem wykraczającym poza normy swojego segmentu, Forda Scorpio seryjnie wyposażonego w układ ABS i Sierrę XR 4×4 (pierwszy samochód tej marki z napędem na cztery koła produkowany w dużej serii). Inne nowości, to Fiat Uno Turbo (we wszystkich wersjach model ten przekroczył już próg 1 mln. egz.) i Fiat Croma, Citroën BX Break, Peugeot 309 oraz zaprojektowane przez Holendrów i w Holandii produkowane Volvo 480, pierwszy samochód szwedzkiego koncernu z napędem na koła przednie. Alfa Romeo wprowadza model 75, opracowany na 75. rocznicę powstania firmy.
Po 16. latach budowy otwarty zostaje tunel na autostradzie A24 pod Gran Sasso d’Italia – łańcuchem wysokich Abruzzów o szczytach wys. prawie 3 tys. metrów. Tunel, o długości ponad 10 km, komunikuje miasta wybrzeża adriatyckiego, m.in. Anconę i Ascoli Piceno, z Rzymem.
Firma Pioneer oferuje pierwszy na rynku włoskim samochodowy odtwarzacz płyt kompaktowych (w cenie miliona lirów!). Stany Zjednoczone odzyskują pozycję lidera w światowej produkcji motoryzacyjnej, spychając Japonię na drugie miejsce. Ministrowie środowiska krajów EWG ogłaszają zamiar wprowadzenia obowiązku montowania katalizatorów spalin we wszystkich nowych samochodach; na włoskich stacjach pojawia się benzyna bezołowiowa.
1986
Najważniejsze nowości roku: Ford Sierra RS Cosworth, Fiat Panda II serii, nowe wersje Fordów Escort i Orion, Lancia Thema 8.32 z silnikiem Ferrari oraz Delta HF 4WD turbo – pierwszy włoski samochód ze stałym napędem na cztery koła, Citroën AX, BMW serii 7 oraz Range Rover TD – kultowy pojazd terenowy w wersji z silnikiem diesla.
Mini, produkowane przez Rovera, osiąga pułap 5 mln egzemplarzy, Fiat Uno: 2 mln. Volkswagen nabywa firmę Seat; Alfa Romeo przechodzi w ręce koncernu FIAT. W Stanach Zjednoczonych w nowych samochodach seryjnie montuje się poduszki powietrzne.
1987
Nowy rekord sprzedaży: prawie 2 mln nowych samochodów na włoskich drogach (wzrost w stosunku do roku poprzedniego wynosi 8,3%). Wśród samochodów krajowych największym powodzeniem cieszą się Fiat i Lancia. Samochodem Roku zostaje Opel Omega. Nowe modele na rynku: Fiat Duna, Peugeot 405, BMW serii 3 Touring, Alfa Romeo 164, Porsche 959 z napędem na cztery koła. Ferrari dla uczczenia 40. rocznicy działalności firmy wypuszcza w krótkiej serii supersportowy model F40.
Nasila się krytyka silników dieslowskich z punktu widzenia ekologii. BMW i Mercedes przedstawiają trzy prototypy samochodów napędzanych wodorem.
We Włoszech plaga kradzieży radioodbiorników samochodowych i niemal jednocześnie masowe przechodzenie na odbiorniki wyjmowane. W USA początek mody na pojazdy terenowe o kołach monstrualnej wielkości (zwane Big Foot).
1988
Fiat odnotowuje pierwsze miejsce w zakresie sprzedaży nowych modeli w całej Europie. W ciągu roku we Włoszech zarejestrowano 2 184 327 aut, o ponad 200 tys. więcej niż w roku poprzednim.
Na rynku pojawia się Peugeot 405 Break (wersja kombi modelu nagrodzonego tytułem Samochodu Roku), Fiat Tipo i Croma Turbodiesel (pierwszy model Fiata z silnikiem dieslowskim o bezpośrednim wtrysku paliwa), Rover 827 z silnikiem Hondy, nowy Volkswagen Passat (jednocześnie Golf przekracza pułap 10 mln. wyprodukowanych egzemplarzy), Renault 19, Volvo 440, Opel Vectra (następca Ascony) i sportowy BMW Z1.
We Włoszech zaczyna obowiązywać zapinanie pasów bezpieczeństwa i przewożenia małych dzieci w specjalnych fotelikach. Na autostradach pojawia się ograniczenie prędkości do 110 km/h. Zniesienie ograniczeń dla osób posiadających prawa jazdy od krótkiego czasu.
Umierają Enzo Ferrari, Alec Issigonic (twórca Mini Morrisa) i konstruktor Felix Wankel.
1989
Rośnie sprzedaż nowych samochodów, ich liczba we Włoszech sięga 2 mln 300 tys. Pojazdy importowane mają coraz większy udział w rynku, ale pierwsze miejsce zajmuje Fiat Uno. Redakcja Quattroruote przyznaje tytuł samochodu roku Trabantowi 601, w ten sposób symbolicznie żegnając epokę Muru Berlińskiego i reżimów Europy Wschodniej. Oficjalnym Samochodem Roku jest Fiat Tipo, który wygrywa konkurencję z Oplem Vectrą i Volkswagenem Passatem. Ferrari F40 kosztuje 375 mln lirów, ale jego wartość rynkowa przekracza miliard lirów.
Prezentacja Lancii Dedry, zastępującej Prismę. Inne ważniejsze nowości: Mercedes SL, nowy Ford Fiesta, Citroën XM, BMW M5 i 850i, Opel Calibra, Peugeot 605, zmodernizowany Fiat Uno, Rover serii 200 silnie spokrewniony z Hondą Concerto, Volvo 460, Lotus Elan będący zaledwie wspomnieniem po wspaniałej historii tej marki, ręcznie budowana w pojedynczych egzemplarzach, supersportowa Cizeta Moroder, Ferrari 348T i Maserati Shamal.
Lata dziewięćdziesiąte – technologie marzeń
1990
Redakcja Quattroruote z niedowierzaniem testuje niezwykłą nowość: Lamborghini LM-002 – samochód terenowy rozwijający prędkość ponad 200 km/h. Ważnym debiutantem na rynku jest Renault Clio, mający ostatecznie zastąpić „wieczne” Renault 5. Pojawia się nowa wersja BMW serii 3. Reaktywowana firma Bugatti przedstawia model EB-110, koncern General Motors pierwszy prototyp samochodu elektrycznego o sportowych osiągach (pod nazwą Impact). Po 42 latach produkcji i 5,1 mln wyprodukowanych egzemplarzy schodzi ze sceny wielki weteran: Citroën 2 CV. Toyota Corolla przekracza pułap 15 mln egz. Włosi stopniowo zaczynają kupować coraz więcej aut japońskich. Ford wprowadza eksperymentalną politykę jednakowej ceny wszystkich wersji modelu Escort. Firmy Maserati i Innocenti przechodzą pod kontrolę koncernu FIAT.
Włochy wprowadzają obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa także na tylnych siedzeniach. Na autostradach uruchomiony zostaje system zdalnej rejestracji przejazdu i wnoszenia opłat Telepass. Drożeją paliwa, cena litra benzyny przekracza 1500 lirów, a oleju napędowego 1000 lirów.
1991
Samochody zagraniczne coraz silniej konkurują z włoską produkcją krajową, której udział w rynku spada w stosunku do roku 1985 z 63% do 53%. Premiera Mercedesa klasy S, uchodzącego za szczyt osiągnięć technologicznych i komfortu. Pojawia się Honda NSX, zaprojektowana jako konkurencja dla Ferrari. Dolny poziom cen małego segmentu wyznacza produkowane w Indiach Suzuki Maruti 800. Volkswagen wypuszcza trzecią serię Golfa, „skazanego na sukces”. Seat prezentuje model Toledo – pierwszy skonstruowany pod kontrolą niemieckiego koncernu. Nowa Honda Civic ma silnik ze zmiennymi fazami rozrządu. Inne nowości, to Peugeot 106 i Opel Astra, następca Kadetta. Symbolem statusu stają się samochody wyposażone w telefony komórkowe. Wysokość opłat za przejazd autostradą zostaje zrównana dla wszystkich kategorii samochodów osobowych.
1992
W roku, w którym pada kolejny rekord sprzedaży nowych aut na rynku włoskim (2 389 395), najważniejszymi debiutami są: nowe, bezprecedensowo wyciszone Audi 100, Nissan Micra – mały, popularny samochód o zaawansowanych rozwiązaniach technicznych, Fiat Cinquecento, zastępujący stary model 126, Ford Escort 16v, Chrysler Voyager (jako konkurencja dla Espace) i Toyota Previa, kolejny dowód mody na nadwozia jednobryłowe. Nowe Ferrari 456 GT ma silnik o pojemności 5,5 litra – największy w historii samochodów przeznaczonych na drogi publiczne, pochodzących z Maranello. Dobiega końca produkcja Alfy 75, ostatniego modelu w całości i samodzielnie opracowanego przez tę firmę – zastępuje ją model 155, bazujący na ważnych komponentach Fiata.
Zniesienie dodatkowego podatku za samochody z silnikiem diesla. Zakaz dokonywania samodzielnych napraw samochodów na gwarancji. Oficjalne uwolnienie cen benzyny (jednak ze znikomym skutkiem). Quattroruote dowodzi nikłej skuteczności systemu retrofit – układu zmniejszającego emisję zanieczyszczeń w spalinach, montowanego do samochodów starszych, bez katalizatora.
1993
Recesja na rynku, sprzedaż samochodów spada o ponad 700 tys. egz. w stosunku do roku poprzedniego.
Ford Mondeo jest pierwszym samochodem klasy średniej standardowo wyposażonym w poduszkę powietrzną kierowcy. Na rynek wchodzą także nowe wersje Opla Corsy i Seata Ibizy (europejskie odpowiedzi na Micrę), Peugeot 306, nowa Lancia Delta, Renault Twingo – najmniejszy pojazd jednobryłowy, Fiat Punto – nadzieja koncernu turyńskiego na wielki sukces i odzyskanie europejskiego prymatu w segmencie popularnym oraz Fiata Coupé – powrót tej firmy do produkcji niszowych pojazdów sportowych. Mercedes klasy C zastępuje 190-kę, a Citroën Xantia jest następcą modelu BX. Porsche po 30 latach produkcji poddaje restylingowi model 911 Carrera. Wchodzi w życie nowy kodeks drogowy.
1994
Pogłębienie recesji, tylko 1 646 000 nowych rejestracji. Debiuty: Renault Laguna, Hyundai Accent (na miejsce modelu Pony), nowa wersja Volkswagena Polo, mały Opel Tigra, Lancia Kappa, nowe BMW serii 7, Toyota Supra, zmodyfikowany Jaguar XJ, Ferrari F355.
Ford Fiesta jako pierwszy model segmentu popularnego oferuje poduszki powietrzne w standardzie. Wybór wśród jednobryłowych vanów wzbogacają Fiat Ulysse i Lancia Zeta. Honda sprzedaje Rovera firmie BMW. Romano Artioli, właściciel Bugatti, kupuje także upadłego Lotusa.
Pojawia się immobilizer. Na bramkach autostradowych wprowadzone zostają terminale bankowe umożliwiające płacenie kartą.
1995
Efektem współpracy firm Mitsubishi i Volvo jest model Carisma. Na rynek wchodzą nowe wersje Forda Escorta, Opla Vectry i Hondy Civic, a z nowości Mercedes klasy E, Nissan Maxima i Almera, nowy Rover 400, jeszcze oparty na technice Hondy. Peugeot 406 zastępuje 405, Lancia Y zajmuje miejsce Lancii/Autobianchi Y10, Citroën Saxo pojawia się jako zmiennik modelu AX, a para Fiatów Bravo/Brava – modelu Tipo. Francuską odpowiedzią na Bravę jest Renault Megane. Nowy Ford Fiesta wyróżnia się imponującym poziomem wyposażenia. Ferrari F50 kosztuje 800 mln lirów.
We Włoszech dobiega końca budowa autostrad A26 (z Varese w okolice Genui i Savony) oraz A27 (od Mestre i Wenecji w stronę Pieve di Cadore).
1996
Mercedes prezentuje modele C oraz SLK, Lancia nową wersję Kappy, uzupełnioną o wersje SW i coupé, a Volkswagen: nowego Passata oraz swój pierwszy model jednobryłowy: Sharan. Na rynku pojawiają się także Renault Megane Scenic i zmodyfikowane Clio, Ford Ka, Fiat Marea, Audi A3, Porsche Boxster, BMW Z3 Roadster. Ferrari przedstawia nowość: F550 Maranello, powrót do klasycznego układu napędowego po serii „centralnych” Testarossa i 512/512 M.
Pierwsze miejsce pod względem wielkości sprzedaży w Europie nadal należy do Volkswagena Golfa. Ceny benzyny rosną niepowstrzymanie.
1997
Nowości: Jaguar XK8 Coupé, Saab 9-5, Peugeot 406 SW, BMW serii 5 Touring, Mercedes klasy A, Seat Arosa, Fiat Palio Weekend. Fiat Punto detronizuje Golfa w rywalizacji o wielkość sprzedaży w Europie. Coraz doskonalsze silniki diesla mają coraz mniej kompleksów w stosunku do swoich benzynowych konkurentów. We Włoszech inicjatywy Romano Prodiego (ulgi na nowe samochody w zamian za kasację starych) powodują wymianę aut na wielką skalę. Wiele ciekawych, dawnych modeli trafia na złom. Wydłuża się czas oczekiwania na odbiór samochodów od dealerów.
1998
We Włoszech ważna zmiana podatkowa: od tej pory płaci się od mocy maksymalnej silnika, a nie od jego pojemności skokowej. Szereg ulg i zachęt rynkowych z trudem powstrzymuje objawy recesji. Lista nowości jest imponująca; są na niej m.in.: Audi S4 i A6 Avant, Ford Focus, Peugeot 206, Volkswagen Lupo, Renault Grand Espace, Land Rover Freelander, Fiat Seicento i Multipla, Toyota Avensis, Opel Zafira i Astra II.
Alfa Romeo 156 zdobywa tytuł Samochodu Roku w Europie. Lamborghini przechodzi w ręce Audi. Wzrasta zainteresowanie kategorią samochodów określanych jako sport utility (SUV).