Autor: Zbigniew Szczygielski, tekst pochodzi z roku 2001
Mała żmija – Alfa 147 Superproduzione
Model Alfa Romeo 147 wszedł do sprzedaży w roku 2000. Piękną, stylową sylwetkę połączono z najwyższej klasy materiałami oraz niespotykanym w samochodach tej klasy poziomem wyposażenia standardowego. Od strony technicznej bazuje on płycie podłogowej i rewelacyjnym zawieszeniu Alfy 156 oraz sprawdzonych silnikach Twin Spark i dieslach Common Rail.
Sukces rynkowy nowych modeli Alf oraz równoległe sukcesy sportowe Alfy 156 (Tytuł mistrzowski zdobyty przez Fabrizio Giovanardi w European Super Touring Cup – STC) spowodowały, że kierownictwo koncernu Fiata podjęło decyzję o produkcji wyścigowego odpowiednika modelu „cywilnego”.
Samochód został przygotowany przez dział „Fiat Auto Attivita Sportive” (trzeba przyznać, że u prawdziwego alfisty nazwa ta wzbudza niepokój) i po raz pierwszy przetestowana na torze testowym Bolocco a następnie na torze Mugello. W projekcie Alfa 147 Superproduzione uczestniczyli m.in. Attilio Mariscotti, Giorgio Ferro i Stefano Gallo.
W założeniu Superproduzione ma być przygotowywany do uczestniczenia w wyścigach rozgrywanych w poszczególnych krajach, takich jak DTC (German Touring Car Championship), BTCC (Britisch Touring Car Championschip) i DTCC (Dutch Touring Cars Championschip). Sprawdzone, półwyścigowe zawieszenie Alfy 156 zastosowane w 147 pozwala mieć nadzieję, że samochód ten podobnie jak wyścigowa Alfa 156, będzie odnosił znaczące sukcesy na torach wyścigowych Europy.
* * *
Samochody klasy Superproduction są w zasadzie pojazdami seryjnymi z kilkoma dozwolonymi zmianami: Zmiany w silniku obejmować mogą elektronikę sterującą, profile krzywek wałka rozrządu, kolektor wydechowy, sprzęgło, zmniejszenie masy koła zamachowego. Obowiązkowe jest zastosowanie zwężki w układzie dolotowym zasysanego powietrza oraz tłumionego układu wydechowego z katalizatorem (w silnikach wolnossących). W seryjnej obudowie skrzyni biegów dowolne są zmiany przełożenia poszczególnych biegów, sposób synchronizacji podczas zmiany biegów, blokada mechanizmu różnicowego. System zmiany biegów musi być sterowany mechanicznie, w układzie „H”. Zawieszenie – w zasadzie seryjne, ale pozbawione elementów metalowo-gumowych. Sprężyny i amortyzatory – dowolne. Dozwolone są poważne zmiany (powiększanie) hamulców, ale pod warunkiem pozostawienia seryjnej średnicy koła. Zmniejszana jest waga nadwozia. Jest ono wyposażone w kompletny zestaw wyposażenia bezpieczeństwa, ale z zewnątrz praktycznie nie różni się od seryjnego.
Szczegółowa specyfikacja techniczna modelu Alfa 147 Superproduzione obejmuje:
- Czterocylindrowy silnik o pojemności 1969 ccm, (83-91) mm; stopień sprężania 11:1 (ograniczony regulaminem FIA); moc 220 KM przy 7800 obrotów/min; max moment obrotowy 23 kgm/6000 obrotów na minutę.
- Komputer pokładowy z wyświetlaczem.
- Zmieniony układ dolotowy powietrza.
- System wtryskowy Magneti Marelli MR3.
- Pięciobiegowa skrzynia biegów wg systemu H, pojedyncza tarcza sprzęgłowa; zastosowano materiały metalowo – ceramiczne.
- Aktywny dyferencjał
- Tarcze przednie wentylowane firmy Brembo (rozmiar 295 mm); czterotłoczkowe zaciski hamulcowe z przodu; dwutłoczkowe zaciski hamulcowe z tyłu. Regulowana przez kierowcę siła hamowania.
- Seryjny układ kierowania ze wspomaganiem.
- Seryjne zawieszenie z przodu i z tyłu na tzw Unibolach z minimalnymi modyfikacjami; amortyzatory regulowane wg 4 pozycji.
- Felgi o rozmiarze 7 x 15 (ograniczone regulaminem); opony Michelin.
- Zamontowane kompletne, wymagane regulaminem FIA wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa firmy OMP, m.in.: klatka bezpieczeństwa, 5 punktowe pasy bezpieczeństwa, wyścigowy fotel kierowcy, układ odcięcia zapłonu, zmienione mocowanie koła kierownicy, tzw. „bezpieczny bak paliwa” o pojemności 100 litrów. Jak we wszystkich samochodach wyczynowych – brak jest poduszek powietrznych.
- Zmniejszona waga nadwozia – razem z kierowcą ok. 1110 kg (wersja cywilna ok. 1300 kg)
Alfa 147 Superproduzione kosztuje w przeliczeniu na złotówki ok. 500 tys złotych. Czy zobaczymy ją na polskich torach ? Wątpliwe.