Alfa 147 Superproduzione

Autor: Zbigniew Szczygielski, tekst pochodzi z roku 2001

Mała żmija – Alfa 147 Superproduzione

Model Alfa Romeo 147 wszedł do sprzedaży w roku 2000. Piękną, stylową sylwetkę połączono z najwyższej klasy materiałami oraz niespotykanym w samochodach tej klasy poziomem wyposażenia standardowego. Od strony technicznej bazuje on płycie podłogowej i rewelacyjnym zawieszeniu Alfy 156 oraz sprawdzonych silnikach Twin Spark i dieslach Common Rail.

Sukces rynkowy nowych modeli Alf oraz równoległe sukcesy sportowe Alfy 156 (Tytuł mistrzowski zdobyty przez Fabrizio Giovanardi w European Super Touring Cup – STC) spowodowały, że kierownictwo koncernu Fiata podjęło decyzję o produkcji wyścigowego odpowiednika modelu „cywilnego”.

 Alfa 147 Superproduzione ma spełniać wymogi tzw „Grupy J” wg specyfikacji FIA. W październiku 2000 r. pokazano odmianę 147 nazwaną Superturismo i przeznaczoną do coraz popularniejszych wyścigów w tej właśnie kategorii. Superturismo jest to zespół przepisów technicznych FIA, przewidujący ograniczony zakres przeróbek samochodów używanych w sporcie – najczęściej w wyścigach. W nomenklaturze anglosaskiej nazywa się to „Superproduction”.

Samochód został przygotowany przez dział „Fiat Auto Attivita Sportive” (trzeba przyznać, że u prawdziwego alfisty nazwa ta wzbudza niepokój) i po raz pierwszy przetestowana na torze testowym Bolocco a następnie na torze Mugello. W projekcie Alfa 147 Superproduzione uczestniczyli m.in. Attilio Mariscotti, Giorgio Ferro i Stefano Gallo.

W założeniu Superproduzione ma być przygotowywany do uczestniczenia w wyścigach rozgrywanych w poszczególnych krajach, takich jak DTC (German Touring Car Championship), BTCC (Britisch Touring Car Championschip) i DTCC (Dutch Touring Cars Championschip). Sprawdzone, półwyścigowe zawieszenie Alfy 156 zastosowane w 147 pozwala mieć nadzieję, że samochód ten podobnie jak wyścigowa Alfa 156, będzie odnosił znaczące sukcesy na torach wyścigowych Europy.

* * *

Samochody klasy Superproduction są w zasadzie pojazdami seryjnymi z kilkoma dozwolonymi zmianami: Zmiany w silniku obejmować mogą elektronikę sterującą, profile krzywek wałka rozrządu, kolektor wydechowy, sprzęgło, zmniejszenie masy koła zamachowego. Obowiązkowe jest zastosowanie zwężki w układzie dolotowym zasysanego powietrza oraz tłumionego układu wydechowego z katalizatorem (w silnikach wolnossących). W seryjnej obudowie skrzyni biegów dowolne są zmiany przełożenia poszczególnych biegów, sposób synchronizacji podczas zmiany biegów, blokada mechanizmu różnicowego. System zmiany biegów musi być sterowany mechanicznie, w układzie „H”. Zawieszenie – w zasadzie seryjne, ale pozbawione elementów metalowo-gumowych. Sprężyny i amortyzatory – dowolne. Dozwolone są poważne zmiany (powiększanie) hamulców, ale pod warunkiem pozostawienia seryjnej średnicy koła. Zmniejszana jest waga nadwozia. Jest ono wyposażone w kompletny zestaw wyposażenia bezpieczeństwa, ale z zewnątrz praktycznie nie różni się od seryjnego.

Szczegółowa specyfikacja techniczna modelu Alfa 147 Superproduzione obejmuje:

  • Czterocylindrowy silnik o pojemności 1969 ccm, (83-91) mm; stopień sprężania 11:1 (ograniczony regulaminem FIA); moc 220 KM przy 7800 obrotów/min; max moment obrotowy 23 kgm/6000 obrotów na minutę.
  • Komputer pokładowy z wyświetlaczem.
  • Zmieniony układ dolotowy powietrza.
  • System wtryskowy Magneti Marelli MR3.
  • Pięciobiegowa skrzynia biegów wg systemu H, pojedyncza tarcza sprzęgłowa; zastosowano materiały metalowo – ceramiczne.
  • Aktywny dyferencjał
  • Tarcze przednie wentylowane firmy Brembo (rozmiar 295 mm); czterotłoczkowe zaciski hamulcowe z przodu; dwutłoczkowe zaciski hamulcowe z tyłu. Regulowana przez kierowcę siła hamowania.
  • Seryjny układ kierowania ze wspomaganiem.
  • Seryjne zawieszenie z przodu i z tyłu na tzw Unibolach z minimalnymi modyfikacjami; amortyzatory regulowane wg 4 pozycji.
  • Felgi o rozmiarze 7 x 15 (ograniczone regulaminem); opony Michelin.
  • Zamontowane kompletne, wymagane regulaminem FIA wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa firmy OMP, m.in.: klatka bezpieczeństwa, 5 punktowe pasy bezpieczeństwa, wyścigowy fotel kierowcy, układ odcięcia zapłonu, zmienione mocowanie koła kierownicy, tzw. „bezpieczny bak paliwa” o pojemności 100 litrów. Jak we wszystkich samochodach wyczynowych – brak jest poduszek powietrznych.
  • Zmniejszona waga nadwozia – razem z kierowcą ok. 1110 kg (wersja cywilna ok. 1300 kg)

* * *

Alfa 147 Superproduzione kosztuje w przeliczeniu na złotówki ok. 500 tys złotych. Czy zobaczymy ją na polskich torach ? Wątpliwe.

About the author

Zbigniew Szczygielski

Add Comment

Historia Alfa Romeo

Kategorie

error: Content is protected !!