Blog

Mille Miglia

M

autor: Grzegorz Grątkowski Brescia. Mekka. W ciepłą, wiosenną niedzielę 19 kwietnia 1953 r. na drogach Prowansji w weekendowym ruchu z gór nad morze i znad morza z powrotem w góry zwracała uwagę kolumna kilku samochodów Renault 4 cv. Miały wyraźnie podrasowane silniki i pobrzmiewały dziarską, wesołą nutą wydechu. Żaden z nich nie dał się skusić kolejnej alejce, biegnącej w dół zbocza, ku plażom...

Targa Florio

T

autor: Grzegorz Grątkowski, ilustracje: Zbigniew Szczygielski „W domu nie mówi się o niczym innym, tylko o autach. Ojciec przesiadł się na samochód. Myślę, że i niebo tata wyobraża sobie jako równinę pełną samochodów i wraków, a kiedy pewnego dnia umrze, dostanie u bram niebieskich stary silnik i będzie mógł sobie w nim grzebać przez całą wieczność. Ale kiedyś, to dopiero nam dawał szkołę...

Silniki V6 Busso – perła Alfa Romeo

S

Silnik V6, zaprojektowany przez konstruktorów Alfa Romeo na początku lat 70-tych, był pierwszą w historii firmy jednostką o sześciu cylindrach w układzie widlastym. Wcześniej Alfa produkowała rzędowe silniki sześciocylindrowe, od modelu G1 z 1921, przez kilka wersji RL, powstających od 1922 r., oraz pokolenie znakomitych, najlepszych w swoich klasach silników konstrukcji Vittorio Jano… 6...

Historia Alfa Romeo wg Grzegorza G.

H

  Historia Alfa Romeo według Grzegorza Grątkowskiego, ze starej strony klubu IK@R tekst: Grzegorz Grątkowski, ilustracja: Zbigniew Szczygielski Alfa jest skrótem nazwy „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili„, fabryki która powstała z filii spółki Darracq w Portello, przedmieściach Mediolanu. Darracq była jedną z pierwszych firm produkujących samochody. Założona została w 1897 roku...

Ewolucja kokpitu Alfa Romeo (1910-2004)

E

autor: Zbigniew Szczygielski. Tekst napisany w roku 2004. Czym jest Styl Alfa Romeo? Styl, który sprawia, że od dziesięcioleci samochody tej marki są bezbłędnie rozpoznawane pośród wielu innych? Co wspólnego mają ze sobą dziesiątki modeli produkowane przez Alfę na przestrzeni 90 lat? Odpowiedz na to pytanie nie jest łatwa… Wstęp ten umieściłem w innym tekście poświęconym samochodom Alfa Romeo...

Rozumieć design … 45 lat później

R

Rozumieć design… Pojawienie się nowego modelu samochodu, choćby jeszcze zamaskowanego, choćby na zdjęciach zrobionych ukradkiem przez ogrodzenie testowego toru, pobudza od razu dyskusję, która skupia się głównie na designie. Nie każdy czuje się przygotowany do dociekań na temat szczegółów technicznych, ale design przecież widać gołym okiem. Każdy może zabrać głos, każdy jest specjalistą...

Sportowa historia Alfa Romeo (1954-2000) cześć 5

S

Sportowy czas modelu GTV6 dobiegł końca w połowie lat 80-ych.W sezonie 1987 miały zostać rozegrane po raz pierwszy Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych (WTCC). autor: Zbigniew Szczygielski Ostatni taniec Sportowy czas modelu GTV6 dobiegł końca w połowie lat 80-ych. Prócz kilku tytułów Mistrza Europy Samochodów Turystycznych, auta te zdobyły mistrzostwa krajowe we Francji (Alain Cudini –...

Sportowa historia Alfa Romeo (1954-2000) cześć 4

S

Alfa Romeo weszła w lata 70-te z ugruntowaną pozycją producenta samochodów o charakterze sportowym. Było to głównie zasługą licznych wersji Giulii, auta dopracowanego pod względem technicznym, względnie niezawodnego i dobrze wykonanego… autor: Zbigniew Szczygielski WSTĘP Alfa Romeo weszła w lata 70-te z ugruntowaną pozycją producenta samochodów o charakterze sportowym. Było to głównie...

Sportowa historia Alfa Romeo (1954-2000) cześć 3

S

Tekst i ilustracje: Zbigniew Szczygielski Czas triumfu – Czas klęski Gdy w grudniu 1964 roku kierownictwo Alfy zdecydowało o wykupieniu udziałów w firmie Delta Auto oraz zmianie nazwy na Autodelta, zatwierdzono jednocześnie nowy program sportowy. Zdecydowano się skoncentrować prace konstrukcyjne na przygotowaniu odpowiednich aut do startów w wyścigach samochodów klasy turystycznej oraz...

Sportowa historia Alfa Romeo (1954-2000) cześć 2

S

Na polu produkcji cywilnej Giulia Ti została niebawem uzupełniona przez producenta o kilka następnych odmian: kombi o nazwie Cambio (1962r.), Spidera (1962r.) oraz wersję coupe w nadwoziu Bertone – Sprint GT. autor: Zbigniew Szczygielski Sportowa historia Alfa Romeo (1954-2000) część II: GTA Narodziny Legendy Na początku lat 60-ych władze Międzynarodowej Federacji Sportów Samochodowych...

Historia Alfa Romeo

Kategorie

error: Content is protected !!