Tekst pochodzi z dawnej strony IKARA, autor nie oznaczony. Alfa 145 zadebiutowała w 1994 roku, kilka miesięcy później dołączyła do niej Alfa 146. Konstrukcyjnie 145 i 146 spokrewnione są z Fiatami Bravo/Brava i Lancią Deltą — np. płyta podłogowa ma ten sam rozstaw osi. Auto zastąpiło produkowaną od 1983 roku i dosyć już przestarzałą Alfę 33. Pierwsze silniki 145/146 przejęła właśnie po 33...
Alfa 155

Alfa 155 to pierwszy model tej firmy będący owocem unifikacji w ramach jednego koncernu z Fiatem. Wykorzystano w nim wspólna płytę podłogową (rozstaw osi 2540 mm) i wiele elementów konstrukcyjnych z modeli Tipo, Tempra a także Lancii Delta i Dedra. Alfa 155 miała stanowić sportową wersję tej rodziny modeli. Pod względem technicznym auto nie jest już tak indywidualną konstrukcją jak poprzednie...
Alfa SZ-RZ Zagato

W swojej 90-cio letniej historii Alfa Romeo stworzyła wiele samochodów kultowych, wyznaczających nowe trendy w motoryzacji. Myślę, że supercoupe jakim jest SZ Zagato jest jednym z takich modeli. Zbyszek Szczygielski POTWÓR… W swojej 90-cio letniej historii Alfa Romeo stworzyła wiele samochodów kultowych, wyznaczających nowe trendy w motoryzacji. Myślę, że supercoupe jakim jest SZ Zagato...
Tipo 164 Pro Car
Alfa 164

Alfa 164 została zaprezentowana po raz pierwszy we wrześniu 1987 roku kiedy Alfa Romeo była jeszcze niezależną firmą produkującą samochody. Poprzednim tak dużym modelem AR była Alfa 6, produkowana od 1979 do 1986 roku (ciekawostka: wyprodukowano tylko 12050 ezg. AR6 — nawet Papież ma taką!). Płytę podłogową 164 opracowaną wspólnie z firmami Fiat, Lancia i Saab. Podstawowym silnikiem był...
Pętla Alpejska

Pętla alpejska, czyli w 30 lat później W 1987 Włosi stanęli przed zadaniem wypromowania nowej, najlepiej wyposażonej i najmocniejszej wersji produkowanej już od 4 lat kompaktowej Alfy 33. Najważniejszym akcentem kampanii reklamowej stał się wielki rajd przez pół Europy, dokładnie po trasie słynnego wyścigu drogowego Liege – Rzym – Liege, w którym w tych „lepszych czasach”...
Alfa 75

Alfa Romeo 75 pojawiła się na rynku w roku 1985, zastępując produkowany w latach 1977-85 model Giulietta. Oznaczenie modelu miało upamiętniać 75 lat istnienia marki i zakładów pod Mediolanem. Jak się potem okazało, model 75 miał się stać ostatnią Alfą z napędem na tylne koła, przeznaczoną do seryjnej produkcji… tekst: Grzegorz Grątkowski, ilustracje: Zbigniew Szczygielski Alfa Romeo 75...
Wojna pod krzyżem południa

Wojna pod Krzyżem Południa czyli Alfa Romeo GTV6 3.0 (Na podstawie artykułu z czasopisma „Car Magazine of South Africa” z kwietnia 1984 r. — Grzegorz Grątkowski Wojna Alfa Romeo GTV6? Wiadomo, 2.5 l. Otóż nie zawsze. Oto historia tej odmiennej, mało znanej, większej od innych. Trzylitrowej GTV6. Zaprojektowanej i zbudowanej specjalnie po to, by przechylić szalę zwycięstwa w...
Alfa 33

Alfa Romeo przedstawiła model Alfa 33 w roku 1983 r. Nietypowe wówczas dla AR liczbowe oznaczenie miało upamiętniać sukcesy wyczynowego Tipo 33 w wyścigach samochodów sportowych5) w poł. lat 70-tych. Podczas prezentacji prasowej nowego samochodu dwie 33-ki: wielki, torowy potwór i skromny, nowy kompakt, stały obok siebie. Autor: Grzegorz Grątkowski, ilustracje: Zbigniew Szczygielski Korzenie w...
Alfetta GTV6 (USA)

GTV6: piękna dwudziestoletnia Od tłumacza: jest to artykuł z amerykańskiej prasy motoryzacyjnej, przełożony na polski i przeredagowany (skróty, uzupełnienia). Jego wersja oryginalna dostępna jest pod adresem www.gtv6.org. tekst: Grzegorz Grątkowski, ilustracje: Zbigniew Szczygielski Z ducha poprzedników Już w chwili swego debiutu w 1980 r. Alfa Romeo GTV6 potwierdziła jedną z podstawowych prawd...