
Giulia TZ 1
Alfa 2600 – Berlina, Spider, Sprint

Początek lat sześćdziesiątych. Alfa 1900 należała do przeszłości, wyczerpywała się już także atrakcyjność rodziny modelu 2000. Dla firmy kończył się, i to pomyślnie, okres odbudowy, odrodzenia i stabilizacji na rynku. Okres wyrzeczeń, którego jednak nawet radykalnie nastawieni wielbiciele marki nie powinni nazywać okresem wypaczeń. Tekst: Grzegorz Grątkowski, grafika: Zbigniew Szczygielski Alfa...
Alfa 2000 Sprint
Giulietta Sprint Zagato

Geneza tego modelu była niezwykła. Jak przystało na pojazd wyczynowy, pierwszym impulsem do jego stworzenia były wydarzenia sportowe. Mówiąc po prostu: zaczęło się od wypadku… tekst: Grzegorz Grątkowski, ilustracje: Zbigniew Szczygielski SVZ czyli wyłowiona z rzeki Geneza tego modelu była niezwykła. Jak przystało na pojazd wyczynowy, pierwszym impulsem do jego stworzenia były wydarzenia...
Tipo 103 – pierwsza alfa z przednim napędem

autor: Grzegorz Grątkowski, ilustracje: Zbigniew Szczygielski Wstęp – Napęd na przednie koła w samochodach osobowych Bardzo dobrym podsumowaniem dziejów przedniego napędu w motoryzacji do lat 70-tych włącznie jest artykuł Wolfganga Koeniga pt. 50 Jahre Frontantrieb w numerze pisma „Das Auto” z grudnia 1981 r., szczególnie, że napisany został w okresie przełomowym, gdy coraz więcej...
Alfa Romeo 2000 (berlina i spider)
Giulietta Sprint Speciale

W połowie lat 50. perspektywy rozwoju motoryzacji wydawały się nieograniczone. Dla producentów samochodów o charakterze sportowym udział i sukcesy w wyścigach były skuteczną metodą osiągania sukcesu na rynku. Ale zmiany zachodzą szybko i trzeba na nie reagować natychmiast… tekst: Grzegorz Grątkowski, ilustracje: Zbigniew Szczygielski Giulietta nad Giuliettami W połowie lat 50. perspektywy...
Giulietta Spider

W latach 50. i 60. oficjalnym importerem samochodów Alfa Romeo na rynek Stanów Zjednoczonych był amerykański przedsiębiorca Max Hoffman. Wkrótce po prezentacji i natychmiastowym sukcesie Giulietty Sprint Hoffman zwrócił się do mediolańskiej firmy z nietypową prośbą: chciałby otrzymać 600 egzemplarzy odkrytej wersji tego modelu, jest bowiem pewien, że mając w ofercie jednocześnie sportowe coupé i...
Opowieść z Tysiąca Mil – Stirling Moss 1956

W XXII edycji wyścigu Mille Miglia w 1955 r. zwycięstwo odniosła brytyjska załoga Stirling Moss i Dennis Jenkinson, jadąca Mercedesem 300 SLR. Zespół ze Stuttgartu starannie przygotował się do startu w imprezie, w której w ciągu kilku ostatnich lat czołówkę stanowiły włoskie samochody Ferrari, Lancia, Maserati i Alfa Romeo. Niemiecka machina organizacyjna działała bezbłędnie. Finansowanie...